بعد از نان، آموزش و پرورش نخستین نیاز مردم است
شنبه 16 ارديبهشت 1396 ساعت 11:33 | بازدید : 183 | نویسنده : شورای نویسندگان | ( نظرات )

 

دکتر سعید نقوی

 آموزش و پرورش پایه و بنیاد هرگونه اصلاح در جامعه است. به واقع توسعه یک کشور و هر گونه نهادینه کردن قانون پذیری، فساد گریزی، اخلاق مداری و رعایت حقوق شهروندی در جامعه، از انسان شروع می شود و بدون تربیت انسانِ اخلاقی و توسعه گرا نمی توان جامعه ای اخلاقی و پیشرفته را انتظار داشت. اصلاح ساختارها، روش ها، فرآیندها، هر گونه تغییر یا تحولی در سازمان ها و مدیران قبل از متحول کردن نظام آموزش و پرورش، و تکریم واقعی معلم ره به جایی نخواهد برد. به نظر می رسد به معنای اتم کلمه، توسعه فرهنگی زیربنای توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی می باشد و لازمه توسعه فرهنگی، استقرار یک سیستم هوشمند و مترقی در نظام آموزش و پرورش است. نظام آموزش و پرورش یک کشور می تواند سازننده فرهنگی متعالی و مترقی باشد که ضمن احترام به سنت ها و مواریث فرهنگی گذشته، نواندیش و نوگرا بوده و با هر گونه جمود، ایستایی، رخوت و عقب گردی مقابله کرده، با نگرش انتقادی و تحلیلی، سایه شوم استحمار و استثمار، و دگم و کژی و کج اندیشی و تقلید کورکورانه را به کناری زده و چراغ فروزان عقلانیت و حکمت و خلاقیت را بر سر راه توسعه و پیشرفت یک کشور و یک ملت منور سازد.

 

8o3k_دکتر_سعید_نقوی_مراغه1.png

نظام آموزش و پرورش می تواند تک تک انسان های جامعه را آنچنان خلاق، نقاد، پژوهشگر و تحلیل گر پرورش دهد که در برابر دیوارها، بلندی ها و درهای بسته، زانو نزده و کمر خم نکرده و با اعتقاد به فرهنگِ یا راهی پیدا خواهم کرد یا راهی خواهم ساخت کشور و جامعه را از بزنگاه  های تاریخی و پرتگاه های اجتماعی  نجات دهند، و در مقابل می تواند چنان آدمی را مقلد و متعصب و مضطرب و متذلل بار آورد که هرگونه نوآوری و افق های جدید را از او بگیرد. لازمه دمیدن هوای تازه به بوستان فرهنگ، تكامل معرفت و شناخت مردم يك جامعه است و وظيفه آموزش و پرورش در اين زمينه محوری و اساسی است، زيرا آموزش و پرورش بايد بتواند افراد متمايز از يكديگر را، بر سر سفره تعلیم و تربیت بنشاند و آنها را از علم و اخلاق بهره مند سازد و طرق ارتباط را به آنها بیاموزد تا از راه تعامل فرهنگى، دگرگونى مثبت در زندگی اجتماعی یک کشور حاصل گردد.

  

t6bp_دکتر_سعید_نقوی_مراغه_2.png

 در دهه چهارم انقلاب که کشور با مشکلات و معضلات متعدد اقتصادی و اجتماعی دست به گریبان است، به نظر می رسد راه حل اساسی، ریشه ای و همیشگی برون رفت از این مشکلات و ساخت یک جامعه اخلاقی و توسعه یافته، ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور است. قانون نمی تواند متکفل اخلاق در جامعه باشد و در واقع ساخت جامعه اخلاقی نه از دستان بسته قانون، که از عهده نظام دانا و هوشمندآموزش و پرورش برمی آید. در بحث توسعه نیز باید گفت بدون انسان مترقی و توسعه یافته، نمی توان به جامعه ای توسعه یافته نائل آمد و انسان مترقی نیز در یک نظام آموزش و پرورش توانمند و قدرتمند ساخته می شود.

در این راستا اولین و مهمترین اقدامی که باید انجام شود تغییر نگاه دولتمردان و سیاست گذاران به نظام آموزش و پرورش است. تا زمانی که آموزش و پرورش، هم سطح و همتراز سایر برنامه ها و طرح های اقتصادی و سیاسی و … بوده و از اهمیت دست چندمی برخوردار باشد و هرگونه اصلاح و نوسازی در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی بدون نگاه به آموزش و پرورش و خارج از مدار آن باشد، تغییر محسوسی اتفاق نمی افتد. هرگونه هزینه کرد درست و هدفمند برای آموزش و پرورش، نوعی سرمایه گذاری سودزا و بلند مدت تلقی می شود چراکه بعدها ملاحظه خواهیم کرد میزان ارتکاب جرم و جنایت، قانون گریزی و لاابالی گری، فقر و فساد و فحشا در جامعه کاهش پیدا کرده از هزینه های اضافی حاکمیت و دولت کاسته شده، و همچنین سطح مشارکت مردم در مسائل اجتماعی و توسعه ملی، و همچنین برخورداری مردم از زندگی سالم و درست نیز افزایش یافته است.

 

u0u0_دکتر_سعید_نقوی_مراغه_3.png

 دومین اقدام بعد از تغییر نگاه دولتمردان به آموزش و پرورش، افزایش سهم آن از تولید ناخالص داخلی و درآمدهای ملی است. در کشورهای پیشرفته یا کشورهایی که عزم جدی به توسعه دارند، سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی بیشتر از 5 درصد و حتی در بعضی از آنها تا 12 درصد هم است اما متاسفانه در کشور ما این رقم همواره زیر 5 درصد بوده و حتی در مواقعی از رشد منفی هم برخوردار شده است. مضافا درآمد فرهنگیان کشور نیز در مقایسه با بیشتر کشورها پایین و غیرقابل قبول بوده، بطوریکه در کشورهای اروپایی، درآمد سالیانه یک معلم بطور میانگین در حدود 60 هزار دلار است در حالیکه در ایران کمتر از یک ششم آن می باشد. آیا تربیت نسلی با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص های ممتاز و جریان ساز که مورد تاکید مقام معظم رهبری است با این شرایط و با این درجه اهمیت، قابل حصول است؟

آیا در کشوری که برای تربیت نسل آینده آن، کمترین هزینه انجام می شود، می توان انتظار شکوفایی و پیشرفت داشت؟ آیا کاری مهمتر و خطیرتر از امر تعلیم و تربیت، و آموزاندن و پرورش دادن وجود دارد؟ اگر بیشترین دستمزد برای معلمان که تربیت کننده انسان های این جامعه هستند تعلق نگیرد، پس برای چه کسانی باید تعلق بگیرد؟ چه شغلی مهمتر از معلمی و چه رسالتی سنگین تر از تعلیم و تربیت است که توجه جدی و درجه اول دولتمردان ما را از آموزش و پرورش منحرف و به خودش جلب می نماید؟ حقیقت این است که شعار منزلت معلم سر دادن و  از آن طرف، معیشت و دریافتی آنان ماها تیتر یک روزنامه ها، و نقل محافل و  مجالس شدن، و در مقابل پاداش های بعضا میلیونی کارکنان برخی ادارات و سازمان ها در اعیاد و مناسبت های گوناگون با هم نمی خواند!

 

rlhk_دکتر_سعید_نقوی_مراغه_4.png

 سومین اقدام، کنار رفتن سایه سنگین سیاست از سر علم و فرهنگ، و حاکم شدن خود دانشمندان و عالمان بر امورات و تصمیمات ساحت تعلیم و تربیت است. از نظر علمی، مشارکت کارکنان در مدیریت سازمان و نیز شایسته سالاری در انتصابات تبدیل به یک اصل شده است، در حالیکه در آموزش و پرورش که منبع و مصدر علم و دانش است شاهدیم بیشتر از اینکه تصمیمات با مشارکت خود معلمان و با ابتناء بر یافته های علمی انجام گیرد، با دخالت سیاست توام بوده، و در انتصابات و تصمیمات بی آنکه خود معلمان و فرهنگیان تاثیری داشته باشند، از بیرون و بعضا با بازی های سیاسی اعمال نظر می شود. در حالیکه شیوه درست این است که با شورایی شدن ادارات آموزش و پرورش در شهرستان ها و استان ها، و متعاقب آن در وزارتخانه، معلمان به دور از آلودگی ها و آمیختگی ها به بازی ها و صف بندی های سیاسی و جناحی، خود متولی سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها و انتصابات بوده و دست غیر را از ساحت تعلیم و تربیت دور نگه دارند. معلمان و خادمان تعلیم و تربیت از مسئولین و دولتمردان به حق انتظار دارند در تصمیم گیری های مهم و کلان آموزش و پرورش و نیز کشور سهیم و تاثیرگذار بوده و از آنان استفاده حداقلی نشود، اما شاهدیم که مسئولین و مدیران در راهپیمایی ها و تظاهرات ملی و انقلابی، از معلمان انتظار دارند که دانش آموزان را بسیج کرده و به صحنه آورند، اما در مسائل مهم دیگر، به آنان وقعی ننهاده، توجهی ننموده و خود به تنهایی و فارغ از مشورت های داهیانه آنان تصمیم می گیرند.

 

نتیجه گیری

آموزش و پرورش رکن اساسی توسعه، و پایه و بنیاد هرگونه اصلاح در جامعه است، و لذا در مارتون بزرگ توسعه و پیشرفت کشورها، ممالکی موفق خواهند بود که آموزش و پرورش را، پایه و اساس سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خود قرار دهند. نیروی انسانی، منبع اصلی ثروت ملتهاست و لذا کشوری که قادر نباشد دانش و مهارت افراد جامعه را توسعه دهد و از آن در شقوق مختلف توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به نحو مؤثری بهره برداری نماید، گوی سبقت را به رقبا خواهد باخت. و در این میان باید شان و منزلت معلمان و معماران اندیشه و شخصیت انسان ها، توسط مسئولین و دست اندرکاران به درستی فهمیده شده، و منیع و رفیع مستدام نگه داشته شود.

در پایان، روز معلم را به تمامی اساتید میهنم تبریک عرض نموده و از خداوند منان برای همه دلسوزان و زحمت کشان عرصه تعلیم و تربیت، آرزوی مزید عزت و دوام حکمت دارم.

 

در ازل حکم تو آن بود که سر حلقه حکمت باشی

 تا ابد شغل تو آن است که معمار محبت باشی


موضوعات مرتبط: مقالات , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


طلاق، بیکاری و اعتیاد تهدید جدی جوانان و خانواده ها
یک شنبه 10 ارديبهشت 1396 ساعت 11:32 | بازدید : 256 | نویسنده : شورای نویسندگان | ( نظرات )

 

دکتر سعید نقوی

مطابق آمارهای رسمی سال 1395 حدود 166 هزار مورد طلاق در کل کشور اتفاق افتاده، و حدود 629 مورد طلاق نیز در شهرستان مراغه به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال94 حدود 6 درصد افزایش نشان می دهد. این شهرستان از نظر تعداد طلاق رتبه دوم استان و از نظر نسبت تعداد طلاق به ازدواج رتبه چهارم را در استان دارد. در شهرستان عجبشیر به دلیل نبود دفتر ثبت طلاق، آماری در دست نیست و لذا امکان مطالعه آسیب هایی همانند طلاق در این شهرستان وجود ندارد.

تبریز، مراغه و میانه به لحاظ تعداد معتادین و میزان مصرف مواد مخدر، آلوده ترین شهرستان های آذربایجانشرقی در سال های اخیر بوده اند.

از نظر بیکاری نیز مطابق آخرین آمار اعلام شده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1393 شهرستان مراغه با 7696 نفر بیکار و با نرخ بیکاری9.43 درصد در رتبه ششم استان قرار دارد.

بررسی ها و مطالعات علمی نشان می دهد که معضلات و مشکلات اجتماعی زیادی همانند اعتیاد، بیکاری، خشونت، بی اعتمادی اجتماعی، فقر، فساد، تبعیض، بی عدالتی، کم رنگ شدن ارزش های دینی، افزایش میزان جرایم، سیاست های بد اقتصادی، ترافیک، مسائل کلان و منطقه ای آموزش و پرورش، عدم رعایت کامل حقوق شهروندی و نابرابری در اجرای قانون، جامعه ایران را با آسیب های جدی تهدید می کند و در این میان، بیکاری از همه مهمتر و اساسی تر است چرا که پیامدهایی دیگر همانند فقر و ناهنجاری های روانی، طلاق، خرابکاری و بزهکاری، روسپیگری ، مهاجرت ، قاچاق مواد مخدر و … در بردارد. در واقع پژوهش های دانشگاهی نشان می دهد که بیکاری و فقر ناشی از آن، تاثیر قابل توجهی در وقوع طلاق زوجین و از هم گسیختگی نهاد خانواده ، بی سامانی فرزندان و حتی تغییر سرنوشت آنها و همچنین بروز اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی دارد.

بخشی از آسیب های اجتماعی همانند طلاق و اعتیاد از طریق رفع بیکاری و ایجاد اشتغال قابل درمان است. مطابق اصل بیست و هشتم قانون اساسی: هر کسی حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. طبق این اصل دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همة افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

حل معضل بیکاری با نطق و سخن و شعار، حل نمی شود بلکه باید اقتصاد سنتی کشور از حالت تک محصولی و اتکاء محض به درآمدهای نه چندان قابل توجه نفتی خارج شده، به سمت یک اقتصاد مدرن درآمدزا و ارزآور حرکت کند. در بودجه سال 96 کشور حدود 1.5 میلیارد دلار اعتبار برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که این رقم در بهترین حالت معادل ایجاد 150 هزار شغل جدید است و در مقایسه با 3 میلیون نفر یا به روایتی 8 میلیون نفر بیکار در کشور بسیار ناچیز و اندک است و لذا ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی الزامی است. ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران، حمایت های لازم و همه جانبه مسئولین دولتی و محلی از آنها و تسهیل فرآیندهای اداری و بوروکراسی نقش بسیار مهمی در ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی به فعالیت اقتصادی دارد در غیر اینصورت، سرمایه گذار ترجیح می دهد در منطقه ای اقدام به سرمایه گذاری کند که مورد حمایت ویژه دولت مردان قرار گرفته و برگشت سرمایه او قطعی باشد. همچنین سرمایه گذاری خارجی، علاوه بر تامین مالی بنگاه ها و عوامل تولید ، می تواند منجر به انتقال تکنولوژی پيشرفته از شرکت های سرمایه گذار بین المللی به كشور ميزبان شده و به تدريج موجب افزایش قابليت های تکنولوژيکی کارخانه ها و صنایع كشور سرمایه پذیر شود . در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز باید گفت بهبود شرایط کسب و کار، آزادی اقتصادی کشور و میزان ارتباطات مسئولین و مدیران دولتی با سرمایه گذاران خارجی و شرکت های بین المللی از عوامل اصلی و اساسی مشارکت است. یک نکته بسیار مهم که بایستی مورد توجه مدیران و مردم ما قرار بگیرد این است که در شرایط رقابتی امروز دنیا، این مدیران و مسئولین دولتی یک کشور هستند که باید با ارتباطات گسترده خود دست نیاز و کمک به سوی سرمایه گذار بخش خصوصی و خارجی دراز کرده، با بهبود شرایط، زمینه را برای مشارکت و سرمایه گذاری آنان فراهم کنند. پس با وجود مدیران دولتی که فاقد ارتباطات لازم جهت جذب سرمایه گذاران و شرکت های بین المللی هستند، نمی توان انتظار افزایش مشارکت بخش خصوصی و خارجی را داشت.

علاوه بر رفع بیکاری و ایجاد اشتغال که می تواند آسیب هایی همانند طلاق و اعتیاد را کاهش دهد، فرهنگ سازی جهت بهره مندی زوجین از مشاوره و حتی اجباری کردن آموزش ها و مشاوره های تخصصی ازدواج به جای مهریه های سنگین که هیچ وقت کارساز نبوده می تواند در کاهش آمار طلاق موثر باشد. همانطور که مطالعات نشان می دهد نقش مشاوره و آموزش های قبل و بعد از ازدواج می تواند تا حدود 70 درصد در جلوگیری از وقوع طلاق موثر باشد.

به هر صورت طلاق عوارض و عواقب زیادی از جمله بروز اختلالات رواني مانند افسردگي در زنان، اعتیاد در مردان و به دنبال آن خلاء عاطفي،استرسهاي رواني، افزايش پريشاني، تنهائي، خشم و …. به دنبال دارد و لذا اگر اقدامات پیشگیرانه اتخاذ نشود، هزینه های سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

در دهه چهارم انقلاب و طبق پژوهش های علمی، اشتغال مناسب، مسائل مالی و ازدواج مهمترین نگرانی جوانان و دانشجویان کشور است و لذا  ضروری است که معضل بیکاری و ازدواج جوانان بسیار جدی گرفته شده و با اشتغال پایدار از طریق ایجاد زمینه و بسترهای لازم جهت مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی در صنایع مدرن و پاک همانند گردشگری و فناوری اطلاعات، و نیز اجباری کردن مشاوره و آموزش های ویژه ازدواج و تبدیل آن به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، گامی اساسی جهت مبارزه با آسیب های اجتماعی برداشته شود.


موضوعات مرتبط: مقالات , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

Alternative content


چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 59
:: کل نظرات : 8

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 14
:: باردید دیروز : 11
:: بازدید هفته : 35
:: بازدید ماه : 122
:: بازدید سال : 321
:: بازدید کلی : 88735